המוזיקה ככלי עזר
כידוע המוסיקה מופקת באמצעות מגוון רחב של כלי נגינה.
זה נראה מובן מאליו שיש הרבה כלים : גיטרות, פסנתרים,כלי קשת,כלי נשיפה,כלי הקשה...
מעטים האנשים שהעסיקו את עצמם במחשבה איך בונים את הכלים האלה,איך המציאו אותם,כמה גלגולים ושינויים שונים ומשונים עברו עד שהגיעו לצורתם הנוכחית.
בעצם,כדי להפיק רצף של צלילים מהמוך עד לגבוה,אפשר היה לארגן את זה בכלי אחד.
אז הבה נדמיין תזמורת,המורכבת מעשרה פסנתרים על במה אחת:עשרה פסנתרים,עשרים ידים,מאתיים אצבעות.
לא יאומן כמה תפקידים מלודיים,הרמוניים וקצביים אפשר לבצע עם מאתיים אצבעות.
הבעיה שזה יישמע מאד עמוס ומגושם עד כדי כך שלא נוכל להבין כמעט כלום.
ומדוע? מכיוון שכל זה יהיה בעל גוון אחד בלבד,בדיוק כמו ציור עמוס מדי עם הרבה פרטים כשהכל מצויר בצבע אחד. נחשוב שהצייר השתגע,לא?
בעולם המוסיקלי יש לנו את כל כלי הנגינה בעלי הגוונים השונים,כדי שנוכל "לצייר" עם הרבה צבעים ולתת לדמיון לזרום באופן חפשי.
אז מה עושים אם כל זה?...
הכלי הוא אמצעי שדרכו מעבירים את התוכן המוסיקלי,אך לא תמיד התוכן המוסיקלי הוא היצירה העיקרית. לפעמים תוכן מוסיקלי יכול לשמש ככלי עזר ליצירה אחרת,כמו למשל בסרט או בהצגה.
את המוסיקה ככלי עזר נמצא במקומות רבים :בבתי קפה,פאבים,חנויות גדולות,מעליות ועוד...
לא ממש מאזינים לה אבל היא תורמת את חלקה לאווירת המקום.
אנחנו צרכני מוסיקה לא קטנים, לפעמים בצורה מוגזמת. למשל: בפאבים התל אביביים יש מוסיקת רקע,דבר שהוא מובן מאליו,אך כאשר המוסיקה הופכת ל"מכונת תופת" מחרישת אוזניים היא הופכת
אותנו להיות הרקע למטרד השתלטני הזה.
אם חשבתם לפגוש חבר ולשוחח איתו על כוס בירה בפאב,יהיה זה אופטימי מדי לחשוב שיעלה הדבר בידכם למרות שמלכתחילה הפאב ,להבדיל מהדיסקוטק,מיועד לכך.
שלא לדבר על כך שמוסיקה המושמעת בעוצמות מופרזות גורמת לנזק בלתי הפיך לאוזניים ועלולה לגרום לפגיעה בשמיעה עד כדי חירשות ממש.
ידוע לנו על נהגים שקיבלו דו"ח תנועה על זה שלא חגרו את חגורת הבטיחות במכוניתם.
לעומת זאת ,לא שמעתי על דו"ח שניתן לנהג שהשמיע במכוניתו מוסיקה בעוצמה כה רבה שאפילו אם תהיה רעידת אדמה או סופת טורנדו הוא לא יחוש בכך.
כנראה שלא קיימת מספיק המודעות לכך שלמוסיקה יכול להיות גם שימוש שלילי.
מדי פעם שומעים שהמשטרה פשטה על איזשהו מקום שבו מתקיימות מסיבות האסיד הגדולות
כדי לבדוק אם יש או אין שם סמים , כבר ידוע שסמים יכולים להיות קטלניים
כולנו מודאגים מן התופעה ושואלים את עצמנו מאיזה סוג של ריקנות סובל חלק זה של הנוער בימינו
אם הוא זקוק לפורקן מעין זה.
על המסיבות והסמים כבר דיברו הרבה אך על דבר אחד לא מדברים כאילו היה פרה קדושה והוא:
המוסיקה המושמעת במסיבות האלה : טכנו,טרנס,האוס...ולא אתפלא אם יצוצו שמות נוספים לדבר הזה שמוגדר כמוסיקה רק מהסיבה שלא מוצאים לזה שייכות אחרת.
על מנת להבין מה קרה למוסיקה בשנות האלפיים,או ליתר דיוק ,לחלק מממנה,נצטרך לחזור מעט אחורה.
בשליש הראשון של המאה העשרים המציאו כלי נגינה חדש – הגיטרה החשמלית.
בהתחלה הרימו גבה : זהו כלי שעובד על חשמל,לא טבעי,לא אמיתי,אבל הכלי הזה הביא צליל חדש שלא היה קודם וגם לא דומה לשום כלי אחר. צליל כל כך ייחודי שאפילו לא דומה לגיטרה הלא- חשמלית.
לכן הגיטרה החשמלית מאד פופולארית כבר כמה דורות.
מה קרה מאוחר יותר? המציאו עוד כלי חדש , הפעם כלי שמחקה את הכלים האחרים : הסינטיסייזר.
בשביל מה צריך כלי שהוא "חקיין" של כלים אחרים? מה, נמאס לנו מהמקור? עד כדי כך השתעממנו מעצמנו?
תופעה זו הלכה והשתכללה וממשיכה להשתכלל כל הזמן.
אין לי שום בעיה עם ההתפתחות הטכנולוגית,להיפך,כיום אפשר כבר לומר שגם באמצעים אלקטרוניים הגענו לסאונדים ייחודיים.
במקרים בהם השימוש באלקטרוניקה יחד עם האקוסטיקה הוא נכון,זה מוסיף למוסיקה מימד נוסף חיובי ביותר,אך מצער מאד שלפעמים מוותרים על הצד האקוסטי,מסתפקים רק בפעלולי-מחשב ונשארים ביד עם מוצר קר , סינטטי וחד גוני.
דווקא עכשיו כשהעולם הולך קדימה, המוסיקה הולכת אחורה? כך זה נראה .
תעשיית הטכנו פורחת, הכוכבים הגדולים הם כבר לא זמרים,מלחינים,נגנים,אלא אותם תקליטנים שעורכים ומשמיעים את המיקסים הרב-עוצמתיים ודרך זה הם מייצרים "טמבליזציה" המונית.
יצא לי לשוחח מספר פעמים עם בני נוער המאזינים לסוג זה של מוסיקה ושאלתי אותם:"האם יש בזה משהו שאני לא שומע?"
הם ענו לי קצר ולעניין:"זה עוזר להתמסטל".
זאת אומרת-מוסיקה זו היא כלי עזר להתמסטלות??
לופ אחד שחוזר על עצמו כדקה,שינוי קטן ועוד דקה וכן הלאה....
מעט אינפורמציה,התפתחות איטית כדי לא להפר את המונוטוניות שעושה שטיפת מוח ומביאה למצב של "רובוטיזם",חילופים הרמוניים פרימיטיביים במחזוריות שגורמת לאדם להיטמטם.
מוסיקה זו משמשת ככלי עזר לנסיגה, בדיוק כמו הדחיפה של הסמים עצמם.
טוב,בודאי תגידו שאני כבר זקן ולא מבין שום דבר והריני עומד ליפול לאותו "פח" שנפלו הורינו כשטענו בשנות השישים שה"ביטלס" הם 4 חיות מגודלי שיער המשמיעים רעש וראויים לאשפוז בכפייה,
הזמן הוכיח שהורינו טעו ב"גדול" ואם תרצו,גם המוסיקה של הביטלס שימשה במידה מסוימת ככלי עזר לעישון חשיש,מריחואנה ול.ס.ד אצל הביטניקים של שנות השבעים.
תסלחו לי , איך יכולתי להזכיר את הביטלס עם הטרנס-טכנו בשורה אחת?
באלדי אולייר